ONDERSCHEIDING VAN KERKORGANIST THEO KOOIJ

Toen mij als jochie van 14 jaar gevraagd werd voor het eerst een kerkdienst te begeleiden in de dorpskerk van Nieuwveen was dat achteraf gezien een keerpunt in mijn muzikale ontwikkeling. Het was mijn eerste kennismaking met een pijporgel. Voor die tijd had ik alleen nog maar op een harmonium gespeeld. De klank van het instrument betoverde mij zo, dat ik vanaf dat moment verliefd werd op het pijporgel, een liefde die nooit meer is verdwenen.
In de jaren die volgden, stimuleerden mijn leermeesters mij om bij een koor te gaan werken als hulpje bij het instuderen en begeleiden van nieuwe koorwerken. Een leerproces waarbij je in de praktijk heel veel leert over hoe je moet begeleiden en hoe je kunt zien wat een dirigent van een koor en een begeleider verwacht. Een ontwikkeling die eigenlijk nooit stopt, omdat in de loop van de jaren zowel het orgel als de koormuziek veranderen en de koorleden en begeleider zich hierbij moeten aanpassen. Als je zo bezig bent, vliegt de tijd voorbij.
Toen op 16 september 2018 aan mij het draaginsigne in goud met briljant werd uitgereikt voor de functie van kerkorganist/kerkmusicus was het voor mij een geweldige verrassing, al kon ik mij op dat moment niet zo goed voorstellen dat mijn eerste kerkdienst als organist al ruim 60 jaar geleden was. Langs deze weg nogmaals mijn hartelijke dank voor deze bijzondere onderscheiding.
Theo Kooij.