vrijdag 9 maart 2018

VIJVERGESPREKKEN: EEN KERKCAFÉ MET INHOUD!

vrijdag 9 maart 2018
 18.30 uur  - 22.30 uur
 Pelgrimskerk - ontmoetingsruimte
Prijs:
 vrijwillige bijdrage aan het einde van de avond

Het overkoepelende thema van dit seizoen is: de snel veranderende samenleving.
In de maand december was prof. Jaap van den Herik onze gast. Hij gaf ons een inkijkje in de wereld van de kunstmatige intelligentie, een snel voortschrijdend proces, waarvan de impact groot is en de gevolgen nog niet te overzien.
In januari heeft schrijfster en filosofe Desanne van Brederode ons laten delen in haar visie op het levenstempo en de levensstijl van onze dagen. Zij introduceerde o.a. opnieuw het oude symbool van de ‘binnenkamer’, de innerlijke plek waar je ziel huist en tevens een tastbare plek waar je kunt toekomen aan bezinning en bezieling. Ook maakte ze ons deelgenoot van haar betrokkenheid bij het Syrisch Comité waar ze het pijnlijk stilzwijgen van het westen bij het uitbreken van de burgeroorlog onderzocht.
Op vrijdagavond 9 maart zetten wij het gesprek voort, nu vanuit religieus perspectief. Ook daar hebben flinke verschuivingen plaats gevonden en zijn nog steeds gaande. De samenleving is geseculariseerd. De positie van kerk en geloof is veranderd. Het is een minderheidspositie, maar ondanks schijnbare oppervlakkigheid is de samenleving ook vol met religiositeit.

Wat is er aan de hand? Wat betekent dat voor de samenleving?