MEDIATIE: COMPASSIE!

De Protestantse Kerk in Nederland doet mee aan de maand van de spiritualiteit met het motto: “Geloven doe je in de kerk?”
Wat gaan wij als leden van de Pelgrimskerk in Badhoevedorp/Lijnden toevoegen aan dit motto? Naast het aandacht schenken aan dit onderwerp denk ik dat wij als gemeente steeds weer en meer met mildheid, welwillendheid, medeogen, goedertierenheid en clementie deel moeten nemen aan de maatschappij waarin wij leven.
Wij moeten en kunnen ons, in de goede zin van het woord, onderscheiden van de algemene gang van zaken in deze wereld. Zaken waarbij individualisering en prestatiedrang meer en meer op de voorgrond treden.

Laten wij als leden van onze gemeente hulp blijven geven aan hen die ons nodig hebben, zowel dichtbij als ver weg.
Laten wij in onze kerkdiensten nadenken over wat er in deze wereld gebeurt en daarbij de boodschap van Jezus niet uit het oog verliezen.
Laten wij ons niet laten opjagen door alles wat er om ons heen gebeurt, maar ook de rust nemen om alles te kunnen beschouwen en op de juiste waarde te schatten.
Laten wij troost kunnen geven aan mensen die getroost moeten worden en daarbij de juiste woorden vinden.
Laten wij als mensen mogen twijfelen aan wat er gebeurt op deze aarde en onze vraagtekens erbij mogen zetten zonder gelijk veroordeeld te worden.
Laten wij ons verwonderen over wat er allemaal mogelijk is en over wat wij als gemeente eigenlijk al doen. Wij blijven als kerkelijke gemeenschap niet binnen de muren van het gebouw zitten, maar bekijken de wereld met een open vizier.